Bokförlagen har massvis av uppgifter att avklara och dessa kräver noggrannhet och kunskap. Bokförlagen följer en process som innebär förvärvning, planering, redigering, design, konstriktning, copyediting, produktionshantering, fördelning och försäljning, bokföring och tillslut marknadsföring. Som du ser är det en process som innefattar massor av olika områden och kompetenser. Genom dessa uppgifter hjälper bokförlagen människor och organisationer att utveckla deras kompetens och kunskap så att de kan lyckas. Nu tänkte jag gå in lite djupare i vad denna process innebär. Förvärva är då de överväger vilken bok som är den rätta att publicera. Varje år får bokförlagen hundratals manus som de måste gå igenom och utav dessa hundratals manus väljs bara ett dussin ut, de allra bästa med högst potential att lyckas. Planering innebär att du ska planera allt som krävs för att få manuset till en färdig bok, oftast får man ett datum där utgivaren anger när hen vill att boken ska vara släppt. Med redigering menas att man får boken/verket att uppnå sin fulla potential. Man finner åtgärder till eventuella problem. Det är vid design, då du gör boken unik, anpassar språk och själva designen efter målgrupp. Detta leder oss vidare till konstriktning, ifall det behövs illustrationer krävs en illustratör som man betalar för. När redigering är gjord och man tror det är klart, så krävs copyediting. Detta säkerställer att stavfel inte förekommer och att grammatik och skiljetecken kontrolleras, men även markerar titlar, huvuden och underrubriker. Nu närmar sig processen sitt slut. Nu gäller det att komma fram till hur du ska producera verket. Ska du skriva ut på det traditionella sättet eller skapa en e-bok? Här krävs en skrivare och produktionschef. Därefter gäller det att distribuera verket. Var ska det hamna? I en bokhandel eller i en onlinebutik. Till sist handlar det om att sälja verket och marknadsföra det så att folk hittar boken. Men såklart får man inte glömma bokföringen.
De största bokförlagen utvecklar numera digitala hjälpmedel för utbildning, som ska hjälpa företag, universitet och individer som rör sig mellan utbildning och arbete och uppnår deras ambitioner. Men även de mindre bokförlagen kan vara till mycket stor hjälp. Dessa kan vara bidragsfaktorer till att mindre populära men talangfulla författare får en plats i rampljuset eftersom att dessa annars inte fått så stor uppmärksamhet och inte alls i samma utsträckning om inte de mindre bokförlagen funnits där. Men i det stora hela så bidrar bokförlagens engagemang för partnerskap, till att främja innovation och koppla forskare, elever och proffs med innehåll, plattformar och verktyg som de behöver för att lyckas.
Publiceringens viktigaste marknadssektor är utbildning, dvs materialproduktion för skolor, högskolor, universitet, kurser och så vidare. De största utgivarna i världen idag är utbildningsutgivare Utbildningsleveransen förändras eftersom lärarresurser blir tillgängliga i ett stort antal olika former: läroböcker och öppna pedagogiska resurser, strukturerade och flexibla, digitala och tryckta, offentliga och kommersiella.